/


Elke dag een stapje beter....

 Waarom is Continu Verbeteren juist nu zo belangrijk?

Alles wordt sneller en transparanter!

Door wetgeving en vooral door sociale media worden alle markten steeds transparanter. Vanuit het perspectief van de klant is dit wellicht een hele goede ontwikkeling. Dit betekent wel dat alles zichtbaar en verklaarbaar moet zijn. De consument is steeds beter in staat om zelf te beoordelen hoeveel iets waard is. Juist door deze transparantie en de snelheid waarmee informatie beschikbaar is komen de marges onder druk te staan.  

Daarnaast kan jouw klant met een nare ervaring met jouw organisatie via de sociale media enorm veel schade veroorzaken.

Op wereldniveau: In Nederland en andere westerse landen zijn we vaak gewoon duur en niet altijd onderscheidend genoeg. Waar we voorsprong hadden, verliezen we snel terrein en waar we denken dat we aardig meedoen lopen we achter de  feiten aan. Landen zoals China, Rusland en India kopen de interessante westerse ondernemingen en de minder interessante worden hebben het moeilijk om te blijven bestaan. Deze tendens is zichtbaar op alle markten. 

De opkomende landen streven naar toename van de welvaart en men is bereid daar hard voor te werken. En ze komen er aan. De 5 grootste landen van de wereld zijn goed voor 20% van het bruto wereld product en voor 40% van de wereld bevolking.

Er liggen nog zoveel kansen!

Ondernemingen moeten de kosten laag houden en de klantwens centraal stellen. Dit betekent dat de toegevoegde waarde voor de  klant omhoog moet. Dat is lastig, want de meeste ondernemingen denken te moeilijk. Het duurt allemaal te lang voordat er echt iets verandert. Managers kijken naar grote projecten want die zijn belangrijk. Daar worden zij voor betaald. Dat wordt ze ook geleerd. “Alles onder de 5 miljoen daar ga ik niet over.” We worden ook gecoacht om groots te denken.

Managementteams gaan de hei op om groots te denken onder leiding van een consultant ”...wat een geweldige  sessie is dit...”  en ja hoor we zijn allemaal geïnspireerd.  Maar ondertussen gaat de concurrent er gewoon met de klant van door. Wat vergeten wordt is dat het gruis gratis is en bij elkaar meer inhoud heeft. Daarmee is niet gezegd dat managers overbodig zijn en dat je als organisatie niet groots kan denken. Nee denk groots en inspireer, en doe er iets mee! Verbind deze droom met de realiteit en rationaliteit en zorg dat je iedereen meeneemt. 

Hoe vaak lopen grote ICT projecten uit? Hoe vaak draaien grote organisatieveranderingen uit op geldverslindende projecten. En belangrijker nog? Wat merkt de klant van al deze zaken? Het gaat vaak om intern geneuzel.  

Terwijl een iets betere brief, duidelijke website, gewoon  een echt mens aan de telefoon, wel iets toevoegd voor de  klant. Door het gruis goed te benutten zal het bedrijf lagere kosten maken en een betere concurrentiepositie bereiken. Dus manager daal af en verlaag jezelf tot het Gouden Gruis.